2017

Nu så, är vi snart över i 2018 och lämnar 2017 bakom oss. 2017 har känts som ett riktigt mellanår.

Hunderiet har ju bara varit en enda nedåtgående spiral från början till slut. Isa var halt från och med i februari till dess att vi upptäckte orsaken och fick ta bort henne i slutet av november. Fruktansvärt såklart att ta bort en sådan ung och fantastiskt bra hund, men samtidigt hade vi brottats med olika typer av skador och hältor och operationer och vilor sedan hösten 2014, så på ett sätt gjorde ju det att en tyngd lyftes från ens axlar. Nu behöver jag inte oroa mig mer för henne och jag vet att hon har det bra.

Muskot har även han varit skadad till och från, olika saker hela tiden som ju kommer med en sådan här brutal hund. Totalt har vi haft 3 månader under hela året som vi kunnat träna fullt ut på, så ändå med 3 månaders träning i ryggen får vi väl vara nöjda med vår uppflytt till högre klass spår vid 19 månaders ålder samt MH och röntgad ua. Men vi fick in i 2017 med koppelvila och vi går ut ur 2017 med koppelvila, så nu vill jag ha ett slut på det här…

Hästeriet istället har varit relativt bra. Lilla Samba fick flytta i maj till en jättetrevlig kvinna några mil söder om mig. Jag hade lärt mig otroligt mycket i och med hennes träning och utveckling så jag kände att det var dags att köpa något eget. Sista juli hämtade vi världens bästa Brimir, en unghingst på 3 år, ohanterad men otroligt snäll och med fin stam. Han var hos mig i två månader för grundläggande hantering innan han från oktober till december var på inridning. Nu är han åter hemma igen för vila innan vi påbörjar utbildningen på riktigt i mars/april. Ska bli så spännande att se hur han utvecklas.

I övrigt så fick jag ju fast anställning som byggkonsult i början av februari och i och med det en ny bil – Dexter. I maj sålde jag min etta och flyttade till en liten 3:a på 67 kvm som jag trivs jättebra i. Nyrenoverad och fin, det är bara badrummet kvar att fixa och det gör vi till sommaren.

2018 hoppas jag att hunderiet jobbar upp sig lite, det är enormt tråkigt med skadade hundar trots att man är så noggrann. Planen är att det ska flytta in en till hund någon gång under året, vi får se vad det blir för någonting 🙂

Brimir hoppas jag utvecklas till en fin ridhäst under året, kanske så att vi till och med kan ta en träning eller två för instruktör. Det vore jätteroligt, men han är en ung kille fortfarande så jag tänker inte ha någon brådska med honom.

Jobbet hoppas jag flyter på som vanligt och jag vill att Dexter fortsätter fungera och rulla på. Sen får vi helt enkelt se vad resten av 2018 bjuder på 🙂

Lämna en kommentar