Jag kommer inte att sakna något, det är ju klart i alla fall.

Isa har börjat bli ett monster med monster-energi. Hon kan bokstavligt talat inte springa sig trött och om hon mot förmodan skulle bli lite trött i benen så sover hon kanske en halvtimme när hon är inne innan det börjar krypa i border collie-benen igen. Naturligtvis får hon ju finna sig i att inte bli promenerad med varenda minut utan får sova vidare och ta det lite lugnt, men den där kommer bli kanon att jobba med när det psykiska börjar hänga med också. En lagom taggad outtröttlig arbetsmaskin, precis vad jag är ute efter. Hittills har hon det mesta, en bra kamp (med mig och en del andra, men inte alla), mycket spring i benen, oberörd av skott och lär sig ruggigt fort. Sedan har vi naturligtvis de här bitarna vi är tvungna att jobba lite med, exempelvis kontakt med andra människor, kontakt med andra hundar och det där jobbiga vallet på resten av hundflocken, men det kommer.

Var ut och tränade lite igår igen. Nu lät det precis som om jag är ute och tränar varannan vecka eller så, haha, det är inte sant dock 😉 Vi körde lite lådträning, lite ff, lite runda stolpen och lite läggande under gång. Lådträningen har klickat ordentligt för henne, hon vet exakt vad hon ska göra. Ibland blir det bara en baktass på men då väntar vi lite till och i sinom tid kommer det en till, lika har jag släppt henne mot lådan ett par gånger och då springer hon fram och ställer sig. Riktigt duktig. Att runda stolpen har hon också blivit grym på, springer ut och rundar jättefint verkligen med en bra fart, så det kommer bli bra! Friaföljet likaså, var några dagar sedan jag körde det, och riktigt duktig var hon. Kunde gå lite längre sträckor i både långsamt och normalt tempo, lika kunde jag göra tempoväxlingar där jag gick normalt, sedan långsamt och sedan normalt igen innan jag belönade och hela tiden håller hon en jättefin position utan att släppa en tum. Riktigt, riktigt, riktigt grym! Läggande har vi ju också kört, har kört mestadels att jag gått i långsamt, långsamt tempo och sagt ”ligg” och så stannat när hon lagt sig och belönat. Nu körde jag att jag gick, sade ”ligg” och när hon lade sig sade jag ”stanna” och sedan jag gick vidare några meter. Det gjorde hon jättefint, så ett fullständigt läggande är inte långt borta om vi inte misslyckas totalt i träningen, och varför skulle vi göra det? Vi får dock se när jag tänker starta appellen, funderar på om jag ska göra det i höst istället. Dels på grund av spårningen, vi har just nu ungefär 50 cm snö på backen så det här med att spåra är som lite klurigt och hon behöver ju verkligen den träningen, lika med budföringen som hon inte fixade någon höjdare i helgen. Dessutom har vi platsliggningen också, där hon ska ligga i 3 min med 5 meter till två andra hundar, och det känns också som att vi har lite att jobba på. Ja, vi får se, anmälan gick ut i början av maj så vi har en månad på oss att träna och se hur det går med snön!

Fia fick köra lite runda stolpen, och var kanonduktig! Riktigt smidig och snabb var hon. Lika körde vi lite apportering och ingångar med apporten. Det älskar hon, för hon älskar pallen så allt som har med pallen att göra är hennes favoritgrejer. Mycket tempo idag med (för att vara Fia, inte för att vara BC eller malle…) och jätteduktig. Liten bild på Pippen:

image

Nu lär jag plugga litegranna 🙂

Lämna en kommentar