Tävlingsledarutbildning.

Har under hela helgen varit på TL-utbildning för agilityn i Uppsala. Vi körde mellan 9-16 både lördag och söndag. Det var faktiskt ganska intressant, om man kan säga så. En del diskussioner där man fick lite nya infallsvinklar på saker. Dessutom var det gofika på eftermiddagarna så det gjorde ju också hela kursen ännu mer värt 😉

Så nu, liksom man alltid blir när man frotterar sig med agilitymänniskor, har ju agilitymotivationen stigit. Målet för Isa är ju att under sommaren träna in grundläggande KF och slalom, utöver allt annat. Med helgens snack i ryggen fick jag lite mer motivation att sätta igång med det. Jag drar mig lite för det då jag inte tycker den här jättejättejättebasic-träningen är sådär galet kul. Jag tycker mer om när man fått in grunderna och kan börja träna mer ”på riktigt”. Nu lät det där konstigt när jag läste det men ni fattar säkert. Så att lära hunden att gå igenom en port är i mitt tycke inte jättespännande, utan när hunden kan slalomet så man kan överträna säkerhet och in- och utgångar osv då börjar det hända grejer.

Jag körde lite med Isa idag då. Blev först jättebasic slalom och sedan KF-lådan. Båda gjorde hon snyggt, KF-lådan har jag kommit så långt med att jag kan gå med henne mot lådan och så fortsätta förbi och så springer hon i förväg och ställer sig 2på2av och står kvar fastän jag går förbi. Vidareutveckling av det blir ju att jag kan öka mitt tempo och kanske komma med längre ansats innan vi tillslut får plocka fram brädan och klicka fram 2på2av på den och sedan köra samma träning som på lådan, innan det blir dags för riktiga KF-hinder. Jobbar jag på har jag förmodligen ett hyfsat KF-beteende i slutet av augusti. Samtidigt hoppas jag att slalomet ska sitta någorlunda, så är det nog inte helt omöjligt att det blir en agilityhund av den där.

Lämna en kommentar