Agilitytävlingar i Älvkarleby denna helg.

I helgen har det varit agilitytävlingar i Älvkarleby i dagarna två. I lördags var det lagklasser och klass 3 medan det på söndagen var lagklasser och klass 1.

I lördags överraskade Fia mig med att ha farten påslagen, så i agilityklassen diskade vi oss då Fia helt enkelt sprang mig ur händerna. Jag brukar ju kunna lulla runt lite och blindbyta lite som jag tycker, men så när jag skulle göra ett blindbyte efter en tunnel visar det sig att Fippen visst kom i sådan fart ut ur tunneln att hon sprang förbi mig och raka vägen upp på gungan istället för att svänga vid mitt, planerade, blindbyte. Hoppsan, sade. Jag körde klart och resten gick jättefint, att diska sig för att Fia är för snabb är ju ingenting som händer hela tiden så det var ju bara att tacka och ta emot när jag äntligen fick lite fart att köra med.

I hoppklassen hade hon också hyfsad fart, dock inte lika mycket som under agilityklassen. Det var varmt ute så antar att värmen tog henne lite. Där gick hon också jättefint fram till slalomet då vi kaosade lite och hoppade över någon port, och då struntade jag i slalomet och körde vidare istället vilket ju gav oss en diskning till. Ingen jättehöjdare resultatmässigt, men trevligt med lite fart!

image

På söndagen så körde jag Bella också då Clara var upptagen, och då gjorde jag som så att jag började köra henne och så satte vi Fia sist. Och vad tror ni då? Sheltien blir ju hur avundsjuk som helst när HENNES matte springer omkring på banan med en satans pudel, så ni kan ju tro vilken fart Fia hade i det loppet sedan. Riktigt roligt faktiskt att kunna köra hund för en gångs skull, riktigt kul. Hon galopperade in i slalomet och körde det i full fart från början till slut så det var ju bara awesome. Nollade kom vi runt med 1,51 tidsfel, vilket i princip betyder lite snabbare kontaktfält eller något tightare svängar så hade vi varit inom referenstiden. Snacka om att vi kommer jobba på!

I hoppklassen sedan så diskade vi oss på andra hindret, lite snopet sådär. Det var två hopphinder som stod bredvid varandra och så skulle man göra som en serpentin över dem, jag har dock varit mycket duktig och tränat threadles och att springa runt hindren och hoppa åt andra hållet nu på senare tid så det plus lite otydlig handling gjorde att Fia kvickt smet in i mellan hindren och hoppade tvåan från fel håll. Jaja, det var bara att köra på. Trevlig fart där jag kunde köra agility hela tiden!

Sedan var det dags för dem individuella klasserna för Fia och Blixten. Eller ja, Fia fick springa en agilityklass där jag belönade på balansen som var typ sjätte hindret innan jag sprang ut, så vet inte om det gills riktigt. Blixten däremot fick gå två hoppklasser. I första var hon jätteduktig och speciellt med slalomingången. Slalomet var tredje hindret på en raksträcka och så stod det lite böjt så när Blixten landade efter hopphindret var hon redan på fel sida av slalomet, men när jag säger slalom trycker hon ihop sig och tar sig runt till rätt sida och tar rätt ingång. Fantastisk hund! Tyvärr rev hon två hinder sedan så vi landade på 10 fel och så hade vi massa stora svängar och grejer, men riktigt duktig!

I andra hoppklassen diskade vi oss då Blixten tyckte att man kunde springa under däcket istället för att hoppa igenom det, vilket ledde till en rejäl smäll på ryggen. Däcket stod som andra hinder, men resten av banan gick jättefint förutom slalomet. Hon rev inte en bom och lyssnade kanoners. Slalomet kom hon upp i för mycket stress och började ta fel ingång och hålla på, efter tredje försöket fick jag ta tag i henne och säga åt henne att lugna sig och efter det tog hon slalomet klockrent. Well, well, bara på det igen.

Nästa helg får vi se fram emot lite lagtävlingar på hemmaplan i dagarna två, innan det är nästan slut på agilitytävlingar för året. Vi har en agilitytävling kvar i Rättvik i november men sedan är det bara lite appelltävlingar och lydnadstävlingar kvar.

Lämna en kommentar