Lydnadsklass 2 i Enköping!

Igår kväll var jag iväg till Enköpings BK för en kvällstävling i lydnad. Vi debuterade i lydnadsklass 2, som ni säkert kommer ihåg, och det gick faktiskt riktigt bra: en andra plats på 172 p och ett 1:a pris.

Det har varit svinigt varmt här några dagar, och då menar jag verkligen svinigt varmt som i 31 plusgrader. Så även igår, som tur är hade vi samling vid halv åtta på kvällen så då hade det hunnit gå ner till lagom kyliga 25 grader. Isa var ju halvdäckad redan innan jag tog ut henne ur bilen, så det blev mycket vatten och letande av skugga.

Vi började med platsliggningen som gick fantastiskt bra. En klockren 10:a och hon låg jättefint och stilla trots att de körde lydnadsklass tre alldeles bredvid med rutan och inkallningen… Man vet ju inte riktigt med den där lilla BC:n, hon är ju duktig på sina utfall ifall man inte passar sig. Eftersom jag hade dragit startnummer 2 blev det inte så mycket väntan, utan det var i princip rakt på. Programmet gick hyfsat, hon var så loj så jag tyckte att varje moment gjordes för 6,5, men som tur var det inte så. Hon gjorde allting även om det gick i slow motion, ville inte sitta upp på första kommandot, satte sig i rutan istället för att stå, hade världens taskigaste ingång på apporteringen och trampade upp och ner i fjärren, men visst räckte det till! Sedan får man också tänka att nu gick Isa som sämst, med absolut sämst tryck och tempo, och ändå låg vi på 172 p med 9:a på friaföljet, så det är en rätt schyst lägstanivå vi har skrapat ihop.

Här en liten film på allt utom platsliggning, hopp och fjärr:

Lämna en kommentar