Jag lever för dagen men jag dör för natten.

Idag har jag varit iväg till Marmaskogen och kört en hel lägrerapport. Inte tävlat, utan bara tränat en fullängdssträcka. Jag ska ju tävla i Skutskär här om en vecka så ville prova på att köra ordentligt en gång innan åtminstone. Träningen gick kanonbra verkligen, mycket svårt att göra det bättre än så här.

image

Vi började med att gå ut till B då, 1100 m långt, med alla tre hundarna: Isa, Yksi och så en till hund som körde. Först ut var Yksan. Tyvärr ”glömde” hon bort vad hon skulle göra så det tog ett bra tag, rättare sagt hela 13 minuter, för henne att ta sig ut från B-station och springa till A. Det blev mycket trassel precis utanför B så där hade hon gjort ett lagom fint nystan av spår till de andra hundarna. Trots det nystanet och trots att det blev en längre liggtid än tänkt, så drar min kära Isa iväg som en raket. Hon faller ner lite åt vänster i nystanet (spåret gick upp åt höger) men lyckas ta sig tillbaka upp och drog iväg i full fart till A, tror att hon fick en tid på 3 minuter prick. Den tredje hunden klarade inte av allt spårtrassel utan kom tillbaka. Vi gick sedan vidare till C, en förlängning med 400 m med andra ord, och gjorde oss i ordning för att ta emot hundarna. Denna sträcka fick Isa gå först och lite nervös var jag nog, hon har ju tidigare haft lite klurigt med förlängningarna och aldrig riktigt kopplat på näsan och börjat spåra utan har vänt vid tidigare station, men idag! Hon gick som tåget helt bekymmersfritt och kom spårandes i full galopp från B-station, så jag tror att hon fick en tid på 3 minuter och 10 sekunder från A-C så det var riktigt bra. På tillbakavägen fick hon springa till A från ungefär halva grundsträckan och då lödde hon iväg i samma fart då så det var ingen tvekan om vad det var som gällde.

Isa skötte sig verkligen riktigt bra! Först trasslet vid B-station och sedan ta en förlängning på 400 m helt själv trots att hon varit lite osäker tidigare, det var helt fantastiskt bra gjort! Nu ska vi köra några korta rapporter i veckan och träna på lite framföringar så får vi hålla tummarna för att hon går lika bra på tävlingen.

Lämna en kommentar