Tävlingsplanering.

Senaste dagarna har erbjudit milt väder med regn och plusgrader, vilket gör att vi numer har barmark igen. Ganska skönt, tycker jag som tydligen har blivit en fryslort med tiden. Självklart har även hundträningen ökat lite till mängd, nu när man faktiskt inte ser ut som en michelingubbe så fort man kliver utanför dörren.

Vi har fortsatt fila på inkallningen i skogen, dock har det nu kommit en enorm förväntan på ställandet så senaste dagarna har vi bara kört släta, släta och åter släta inkallningar. Allt för att bibehålla farten. Vi håller dessutom på att fila på någon form av helhet, Isa är ju den typen som hellre går ner sig av tävlingssituationen än varvar upp utav den, så det behövs verkligen. Vi tränar mycket transporter mellan moment, mycket på att avsluta ett moment och sedan få belöning när vi ställer upp vid nästa moment. Sedan självklart att jobba flera moment i rad!

Förutom detta har vi tittat på vårens tävlingar, jag har redan nämnt årets mål men för att kunna nå de måste vi tävla också. Vi gör troligtvis vår debut i högre rapport den 21/3 i Tierp, känns faktiskt lite skönt med hemmaklubben där vi har lite kända framåtsändandesträckor osv. Går inte det vägen så är planen att tävla i Järfälla helgen efter. Därefter uppehåll och fila på moment tills den 25/4, då Fagersta har högre spår som jag ska anmäla mig till. Dagen efter, den 26/4, är det högre spår i Skultuna. Därefter är det högre spår i Västerås den 3/5, Väsby 10/5 och Roslagen den 14/5. Innan det såklart är dags för mera rapport, då har Borlänge 16/5 och Gävle 17/5 och därefter Skutskär den 23/5.

Det är ungefär så långt som jag har kommit, visar det sig att vi blir uppflyttade den 21/3 i rapporten och/eller den 25/4 i spåret kommer ju planen att vara en annan. Man ska aldrig säga aldrig, Isa är oftast tyst och snabb på rapporten och med självförtroende på förlängningarna, hon har ett fantastiskt uppletande och har man fullt på platsliggningen så behöver man ha en medelpoäng på 6,5 på lydnaden för att bli uppflyttad, så helt omöjligt är det inte. Men som sagt, jag har ingen brådska. Är jag uppflyttad innan juni är jag mycket, mycket nöjd. Spåret kan ju vara lite klurigt för att man har risk att bli bortlottad, vilket ju knappt ens existerar i rapporten. Så spåret kan ju med andra ord bli en fördröjd uppflyttning just för att man helt enkelt inte kommer med. I lägre hade jag verklig tur, kom med på nästan alla jag anmälde mig till medan jag såg andra hamna på reservlista efter reservlista efter reservlista…

Så hörrni, lite träning på detta så borde ju våren kunna bli riktigt kul, eller hur?

Lämna en kommentar