Spontanshoppat.

Den här helgen har varit mycket trevlig, trots att vi fick stå över helgens tävlingar i elitrapport. Isa drog ju upp sin gamla skada i vänster fram under valborg och fick vila, vila, vila efter det. Jag tyckte att hon såg fräsch ut till Gävles elitrapport och valde att starta, men dagen efter var hon återigen halt efter vila. Hon är inte och har aldrig varit halt hela tiden, utan det är att ibland efter vila så haltar hon och det är inte särskilt kul. Så efter tävlingen åkte vi till vår fysiolog och hon ordinerade vila, såklart, med sikte på att ändå ha henne fräsch till den sjunde juni då nästa tävling var. Och hon blev superfräsch. Tyvärr (eller som tur var?) så genrepade vi med en budföring på torsdagen innan tävlingen, och på kvällen var hon återigen halt efter vila. Så nu är det långvila som gäller och så får hon Metacam för att hjälpa henne på traven, så håller vi tummarna för att vi får tävla USM som planerat!

image

I alla fall, eftersom att Isa inte skulle tävla så åkte vi upp och hälsade på hennes uppfödare, Everics kennel, Leif och Cathrine Nordén, uppe i Sollefteå. Väldigt roligt att få träffa dem igen, trots att Isa visade ungefär alla dåliga ouppfostrade sidor hon har, typ stöta nosen i sidan på deras femmånaders valp så att den blev jätterädd… När vi pratat en stund säger Cathrine ”du har ju bara en hund nu, du skulle inte vilja ha en till?” och släpper ut världens sötaste hanhund på 1,5 år. Jag satt på huk och han kastade sig handlöst upp i famnen så jag tappade balansen och ramlade bakåt, och då lade han sig på rygg rakt över mig och skulle absolut gulla ändå! Så himla mysig och social. Jag kan ju säga att jag inte tänkt att skaffa någon hund än, men så är ju Isa ”halt” (hon är ju fräsch nu men behöver vila länge för att det inte ska gå upp igen vid högre belastning) så jag har ju ingen att träna på evigheter, så visst sådde hon ett litet frö…

Efter det vallade vi en stund, både med Isa och med hanhunden. Isa skötte sig över förväntan, hon fick ju gå i lina mestadels och fick ju såklart till några rusningar men i övrigt var hon riktigt trevlig! Moss, som hanhunden heter, hade lite kontrollbehov och ville gärna gå upp till fronten och stoppa dem stackars fåren, men han hade inte Isas sätt att vara dum utan var väldigt snäll mot dem. Jag fick prova honom och kan nog säga att det var min okunskap som ställde till det, det är så svårt att valla!

Därefter åkte vi hem till stugan vi hyrt i Timrå och var iväg och firade en väns nyblivna agilitychampion! Tankarna på den där väldigt trevliga Moss var lite i vägen under natten så på morgonen på söndagen bestämde jag mig för att åka upp och hämta honom. Jag har nog aldrig spontanshoppat något så här spontant, kan jag ärligt säga. Uppfödarna var snälla och lät mig ta hem honom på en månads prövotid för att se om han för det första går ihop med Isa och för det andra vill träna bruks med mig, så får vi se om han får och vill stanna hos mig!

image

Än så länge är han mycket trevlig, en mjuk hund utan att bli vek men med STOR respekt för mallarna, men det kanske bara är sunt 😉 Jag ska ge honom ett par tre dagar att komma in i flocken innan vi börjar leka!

image

Lämna en kommentar