Artroskopi.

Idag var det då den fjärde december, dagen för Isas artroskopi. Jag klev upp svintidigt och åkte långtinnansolengåttupp för att vara framme på UDS vid 07.45. Dagen till ära har det nästan blåst storm och hällregnat. Hela dagen. Enda positiva var att  det åtminstone var 6 plusgrader så vi slapp halkan.

Vid ca 15 ringde ortopeden som utfört operationen, Annika Bergström, för att berätta hur det hade gått. Så alltså: på bogleden finns det inga tecken på det minsta OCD (litet hurra i alla fall), däremot är ett ligament – mediala glenomhumerala ligamentet – lite upprivet och en muskelinfästning – subscapularis – var det också lite sisådär med. Man kan även se en liten inflammation i leden. Infraspinatus-muskeln, den som var förkalkad, är numera en före detta muskel för den skars bort.

Prognosen ser god ut, men något osäker. Tydligen är det en vanlig skada att infraspinatus eller supraspinatus är inflammerade och förkalkade, speciellt bland jakthundar. Ortopeden sade att efter att man skurit bort dem så kunde hundarna helt komma tillbaka som jakthundar efter rehab, det fanns även flera agilityhundar som fått skära bort en eller båda av dessa muskler vilka idag tävlar på SM-nivå inom agilityn, så det finns hopp. Jag tror att osäkerheten ligger i att ett ligament var lite upprivet, så man vet inte hur stor påverkan det har på bogstabiliteten. (Det är så himla mycket information att ta in när de ringer men jag tror att det var så här det var.)

image

Hur som helst, nu ska vi koppelvila och äta Rimadyl ett par veckor innan vi ska åka till Kjerstin Pettersson, fysiologen på UDS, för att rehaba och staka ut nästkommande veckor.

Kan också berätta att Isa inte tyckte det var ett dugg kul att se mig när jag hämtade henne, hon var så tjurig över att jag hade lämnat henne där en hel dag – SVIKARE! Nu är vi dock lite kompisar igen, hon är dock inte jättenöjd över att behöva ha tratten på sig…

Lämna en kommentar