Äntligen igångsättning!

Igår var jag då äntligen in till Kjerstin på UDS för att checka av Isa efter operationen. Egentligen skulle det ju göras två veckor efter operationen men eftersom julen och allt kom i mellan så blev det igår, efter ca fyra veckor istället.

Hur som helst, jag fick börja visa henne i skritt och trav utanför och Kjerstin tyckte att Isa såg jättefräsch ut. Mycket fräschare än vad hundarna brukar vara så här kort tid efter en sådan operationen, om jag förstod henne rätt. Jag har också tyckt att hon varit fräsch men eftersom jag har stirrat på det där frambenet i över ett år nu så kändes det bra att få det bekräftat. Eftersom hon var så fräsch så bestämde vi oss för att skippa ortosen som det var tal om förut, då Kjerstin trodde att hon skulle muskla sig bättre och snabbare om vi istället lade pengarna för ortosen på att vattentraska nu i början.

Vi gick sedan in och så fick Kjerstin klämma igenom henne. Isa hade lite ont i ett ytterläge i ett bakben, men det kommer troligtvis av att hon har gått och avbelastat frambenet lite. Däremot visade hon ingenting när hon klämde, böjde, drog och sträckte i frambenet, vilket hon har gjort tidigare så det är ju positivt! Vi fick några övningar med oss hem som vi ska göra nu varje dag och dessutom får vi öka promenaderna till 25 min och sedan med 5 min var tionde dag. Vi ska även vattentraska två gånger i veckan nu första två till tre veckorna, sedan en gång i veckan så långt klippkortet på 10 gånger räcker.

cropped-dsc_0113-22.jpg

Tyvärr trodde hon inte att Isa skulle vara redo för tävling igen förrän tidigast till hösten, men huvudsaken är ju att hon blir helt bra nu och kan hålla sig fräsch resten av livet om vi gör den här rehaben ordentligt. Dessutom kommer det ju nya tävlingsregler 2017 vilka troligen kommer passa Isa bättre, då de dels sänker tungapportsvikten från 4 kg till 3 kg för border collie samt lägger lite extra koefficienter på uppletandet, vilket hon är duktig på. Tills dess är det bara att kämpa på med igångsättningen!

En reaktion på ”Äntligen igångsättning!

Lämna en kommentar