Long time, no see.

Nu var det över en månad sedan jag fick loss tid till bloggen. Under den här månaden har det hunnit hänt mängder med saker, för det första är jag numer byggnadsingenjör på riktigt till exempel! Vi fick mycket beröm för vårt examensarbete som handlade om energieffektivisering. I förra veckan redovisade och försvarade vi vårt arbete.

image

Sista maj hämtade jag hem en liten islandshäst. En väldigt gullig tjej som heter Samba. Brunskäck, född 2006, femgångare, 132 cm hög, outbildad men snäll och med en V8-motor. Väldigt härlig häst att rida! Jag har tagit henne på foder över sommaren, som en liten examenspresent till mig själv. Det var ju fyra år sedan den 7/6 som jag hade häst sist.
image

Musse-Muskot har växt och växt. Nu rockar han Isas halsband och sele för en stund, men jag misstänker att det inte är många dagar bort innan han behöver ha ett större. Han är fortfarande väldigt mysig. Den sociala försiktigheten som han har släpper mer och mer. Vi tränar mycket klickersök med olika figgar och det tycker han är det bästa som finns! Alla han möter får mata honom med lite godis, vilket har gjort att han nu nyfiket smyger fram och känns det OK så provar han att hoppa upp med framtassarna och tigga lite. Stora framsteg, med andra ord. Första sökträningen satt han ju i mitt knä hela tiden och vågade inte gå fram, utan resten av gänget fick sträcka sig fram och mata honom.

image

Han har också varit lite ”mesig” i kampen. Gärna plockat med saker och bärt dem som en retriever, men helst inte kampat. Han har också varit lite svår att engagera i lek på klubben och nya ställen. Nu har det dock börjat släppa. Vi leker jaktlekar med en stor och mjuk kong fastsatt i ett brett band och den älskar han. Det pyser ut luft när man klämmer på den och han tycker att pysljudet är döhäftigt. Nu har vi även kunnat leka samma jaktlekar som går över i kamplekar med kampduttar i fårskinn och, kors i taket, kunnat belöna loss-kommando med godis för att sedan kunna starta upp leken igen utan att han låser på godiset.

image

Vi har även spårat litegrann och det tycker han är jätteroligt. Lite för roligt kanske… Ser han att jag lägger spår från bilen så skriker han non-stop och är helt vild när jag plockar ut honom. Gulligt nu som 15 kg-malle men mindre gulligt när han är 2 år och väger 40+. Det behöver vi jobba lite på.

Isa är fortfarande jättefin och fräsch. Vi funderar på om vi ska anmäla till ett elitspår i början av juli, men det har blivit så enormt lite spårat under exjobbsperioden att det inte känns helt hundra. Lydnaden går dock framåt, vi behöver såklart mycket kedjor och länkningsträning innan det sitter ett helt elitprogram men momenten var för sig börjar se bättre ut. Nu har hon dock börjat fälla, så risken finns att hon kommer löpa under vecka 29 när vi ska på läger på Öland… Mycket möjligt att även 5,5 månadersmallen kommer tycka att det är spännande. Vi hoppas att hon håller igen över lägret, så slipper det bli trassel.

image

image

Nu ska jag fortsätta med sommarkursen jag påbörjat, för att håva in lite CSN under sommarmånaderna också. Vi hörs!

Lämna en kommentar