Lydnadsträning i höstväder. 

Igår var jag upp till klubben med mina två dårar en sväng efter middagen. Vi var själva på planen och det var riktigt höstväder, mulet och blåsigt och 15 grader. Superhärligt med andra ord! 

Isa tränar på kedjor för tillfället. Vi ska anmäla till tävling så då måste vi ha lite uthållighet. Börjar med att kampa med henne utanför planen innan jag tar henne under ett här-kommando och går in till en tänkt startpunkt. Sätter henne rätt och väntar sedan en stund. Därefter blev det ett halvlångt fritt följ, en slät 75m inkallning och ett kryp. Utan andra belöningar än klapp och beröm. När vi är klara däremot blir det ju fest! 

Vi började även träna på ställande på inkallningen. Vi har ju nött läggandet hela sommaren men nu börjar det bli dags att ta tag i ställandet också om vi ska ha betyg där. Lite saktagående fick vi till också. Isa var pigg och glad och det kändes bra. 

Sedan var det Muskots tur. Han fick börja träna på att gå runt en stolpe och det gjorde han med bravur! Visade honom ett par gånger och sedan fattade han vad jag menade. Bara bygga vidare på det. Sedan blev det lite fritt följ, eller i alla fall en inledning på det som vi har jobbat lite med. Efter friaföljet blev det lite kamplekar, sen ”gå-och-hämta” träning där han ska gå och hämta en sak och lämna i min hand och byta till godis och till sist lite stadga. Han är så himla rolig att träna med, han är med på allt och bara tuffar på liksom. Vilken hund! 

Lämna en kommentar