Du gör min framtid, yeah, på gott och ont.

Nu var det ett tag sedan sist och jag har hållit igång i samma tempo hela tiden så det har blivit mycket hundtränande, så jag drar bara det mest intressanta.

image

I torsdags var jag iväg till klubben och körde agility med sheltien och Blixten. Det stod slalom på schemat, så jag ställde upp en liten bana med mycket kluriga slalomingångar. Det gick bra, överlag. Det var svårt så vi tränade lite bakombyten framför slalomet och på att inte dra järnet till tunneln när matte ropar att man ska svänga och ta slalomet… Fia har inte jättemycket kondition och det var ett tag sedan hon körde agility på riktigt, så hon fick bara köra ett par gånger för att uppehålla motivationen. Jag blir irriterad på henne när hon går in fel i slalomet, för jag vet att hon kan gå rätt, men jag tror att det stjälper mer än det hjälper för jag ser att hon tar åt sig (negativt) när jag blir irriterad. Måste tänka på det! Blixten är ju en träningsmaskin, jag skulle kunna träna en hel dag och hon skulle ändå inte låta det synas hur trött hon skulle vara. Fullt ös medvetslös. Det var första gången hon fick köra agility i år, så hon var ringrostig på det mesta men som sagt, för att vara första gången för året så får man vara nöjd.

I lördagskväll åkte jag till skogen och körde spår och sedan åkte jag till klubben och tränade lydnad. Spåret var ungefär 300-400 m långt med tre skogspinnar plus slut. Hon spårade fint men tog inte en enda pinne, vilket ju var väldigt dåligt. Måste börja köra lite pinnlekar igen, tror jag! Lydnaden fick bli brukslydnad då, eftersom vi spårat före. Vi körde lite framförgående och lite kryp, försökte få till raka halter i framförgåendet och försökte få lite kontroll i krypet så att hon inte skenar. Det gick rätt bra, med lite mer träning så kan det nog bli fint. Jag körde dessutom två platsliggningar på cirka 5 min var där hon låg helt stilla trots störning runtomkring. Bra!

Idag blev det lite lydnadslydnad istället. Jag ställde upp rutan i hagen och tog en lång omväg så att hon inte skulle se den förrän vi gick mot den. Fungerade jättebra, när vi var ungefär 25-30 m från rutan höjer hon huvudet och tittar på den, sedan tittar hon snabbt upp på mig innan hon vänder ner huvudet och låser på rutan. Riktigt, riktigt, riktigt bra! När jag sade ”rutan” drog hon järnet och ställde sig klockrent på ”stå”. Jag körde ytterligare några gånger från olika håll och avstånd och det fungerade riktigt snyggt. Nästa rutpass blir nog med target i mitten för att gå tillbaka lite i träningen. Efter det körde vi fjärren, den hade som rostat lite under ett par dagars vila. Att köra sitt-ligg-sitt-ligg fungerar jättebra, men att köra ligg-sitt-ligg-sitt (hon börjar från liggande alltså) fungerar väldigt dåligt! Där är jag tvungen att ta i och säga ”ISA sitt upp” för att hon ska sätta sig. Äsch, vi får köra fjärren lite varje dag nu resten av veckan så får vi se om vi hinner få ordning på det. Lydnadstävlingen är ju på lördag, den tredje maj.

Efter lydnadsträningen cyklade vi 10 km och stannade på hälften och badade, det var helt klart värt allt tyckte Isa! Imorgon blir det vallning igen…

Kan också berätta att Blixten och mor tävlade elitrapport i lördags (igår alltså) och fick 577 p, certpoäng och sista resultatet till SM-listan, så nu är hon definitivt med i rapportgruppen på årets bruks-SM! Heja Blixten!

image

Idag, söndag, tävlade far och Yksi lägrespår och blev uppflyttade på 451,75 p med nollad plats och budföring, också riktigt bra! Hoppas vi att jag och Isa håller i den här trenden på lydnadstävlingen i helgen och lägrespåret helgen efter det…

image

Lämna en kommentar